dilluns, 21 de març del 2011

Un xupito de Betadine, per favor


Hola,... ola, ola, la, la,.... On esteu?,... eu, eu, eu.
Sniff, crec que m'he quedat sol, com un mussol. Bé, em dona igual, jo a la meua. Doncs vaig a començar amb aquesta sessió d'autociència, que per cert, continua amb l'anterior.
Veient que ningú ha contestat el repte vaig a mantenir la intriga una setmana més, i a banda, vaig a donar-vos més feina. Què us pensaveu que com no sóc profe vostre, anaveu a torejar-me o què. Així doncs, vaig a fer com feia ma mare amb les meues llentilles, "si no te les menges ara, te les menjaràs per a berenar", jijijiji.
La nova feina és un nou repte, això sí, relacionat també amb el terratrèmol. Una volta haureu entés els intrínculis d'un sisme i el funcionament bàsic d'una central nuclear, ara toca entendre alguna de les mesures d'emergència.
No sé si aquestos dies heu sentit que per combatre la radiactivitat donaven Iode a la població japonesa més propera als focus de radiactivitat. El Iode és un element químic no metàl·lic que trobareu a la taula periòdica representat amb una I, i que també trobareu a la vostra farmaciola en forma de iodur amb el nom de Betadine (Si hi ha alguna fuga a Vandellós o Confrents no se us ocòrrega fer-vos un gotet de Betadine, eh? que no és exactament el mateix).
Aleshores, us imagineu quin és el repte setmanal no?, Per què donen iode a la població per combatre els efectes de la radiactivitat?
Així que ja teniu el vostre plat de fesols (a més de les llentilles).
"Iode" vosaltres me'ls menjaria... (quin acudit més roïn, perdoneu).

Un abraç cúmuls d'àtoms i àtomes.


11 comentaris:

  1. Ei, Jordi, ànims, que a mi em consta que tens fervents seguidors/es que estan pendents del que et passa pel cap cada setmana. El que passa és que són un poc "dropales" i no hi ha manera que escriguen 4 paraules!
    També em consta que hi ha hagut alumnes de 2n que han intentat penjar un comentari i encara no sé què és el que ha fallat. Però perseveraran (això és el que els he dit!)
    Bé, vaig a oferir un poc d'ajuda, més que res perquè a 2n d'ESO estem treballant ara el tema del terratrèmol del Japó, i hi ha conceptes que no s'arriben a tocar a classe. Per això vull espentar un poc el meu alumnat (vinga xiques i xics, demostreu el Peñíscola power!).
    Hem explicat a classe que les vibracions d'un terratrèmol travessen l'interior de la Terra igual que ho fa el so dels colpets que li donem a un meló per saber si està madur o verd. Depenent de com és l'interior del meló, el so arriba d'una manera o d'una altra. El que no hem anomenat a classe és el nom que reben les vibracions (ones) que s'originen en un terratrèmol: són les ones P o primàries i les S o secundàries. Crec que amb això, i un poc de ganes, podeu buscar i trobar la solució. I com diu Jordi, no és tan difícil!
    Au, poseu la màquina de pensar en marxa!

    ResponElimina
  2. Està pregunta ja la sabia, per que la vaig buscar fa poc en dir a les noticies que les partícules radioactives incloïen iode, i per tant jo em vaig plantejar que per que li donaven a la gent Iode si es el que porta el nuvol radioactiu. La raó simplificada és que el Iode radioactiu es dolent i el que donen a la gent no tant. Al cos humà sols hi ha un òrgan especialment sensible a les radiacions de Iode, i és la tiroides. Per tant el que fan es omplir-lo de Iode (bo), per aixi no absorbir radioactivitat.

    ResponElimina
  3. Hola,
    Quina enveja de bloc. M'ha agradat molt.

    ResponElimina
  4. Molt bé Isidre veig que tens la curiositat intacta, i a més, està molt ben explicat (i les faltes van baixant, iujuuuu). Vaaa, ara Meritxell, Maria, i els tímids que comenta Rosa, ens podrieu dir perquè és especialment sensible al Iode la tiroides.
    Gracietes Rosa. I a Pedro benvingut al bloc.

    ResponElimina
  5. El Iode que es va escapar de la central nuclear entra al cos i es absorbit per la tiroides, aquest material es diu que es un principal regenador de càncer de tiroides en xiquets. Per a combatir aixó el gobern va entregar pastilles de Iode, que fan que la tiroides no absorbixca el tipus de Iode que va surtir de la planta nuclear, sino que es quedo en el iode inofensiu.

    ResponElimina
  6. Molt bé Cristina també. Ara sols falta que algú ens diga si en condicions normals la tiroides utilitza el iode per a alguna cosa en concret. Vinga vaaa, algun villenero que sé que ens llegiu també.

    ResponElimina
  7. El Iode es esencial per al funcionament de la trioides, l'utilitza per a formar hormones trioides. Les cel.lules càncerigenes concentren el iode.

    ResponElimina
  8. tot el iode que entra al nostre cos s'acumula en la glàndula tiroide. Si es tracta del iode normal, el que contenen certs aliments no passa res, no és perjudicial. No obstant això, el iode alliberat al Japó, és un isòtop radioactiu del iode (iode 131) que en acumular-se en la tiroide el que fa és cremar-la. Per això els càncers de tiroides es tracten amb iode 131.
    Si administrem iode al nostre cos els nivells de iode en la nostra tiroide seran alts i el nostre cos tendirà a assimilar més no, és per això que els manen les pastilles, per incrementar el nivell de iode no perjudicial.Està bé la resposta? Aquest tema no l'entenc molt, em costa entendre.
    Angel González Jurado 1 ESO IESMonserrat Roig

    ResponElimina
  9. Cinta Cardona ( Baix Maestrat )

    Hola a tots i totes.

    També sóc seguidora dels reptes setmanal així que em sembla just presentar-me.
    Us felicito a tots per la vostra feina, això és ciència!

    Cinta

    ResponElimina
  10. Bé, bé, Àngel, més que bé, has aportat una dada que almenys jo desconeixia, i qeu ara utilitzarem per al nou repte setmanal. Ara faré un nou escrit. Per altre costat, aquest repte està més que contestat, quin nivellasso !!!!.
    Enhorabona a tots i totes.

    ResponElimina